Dedikasi

Anas sayang, blog ni ibu dedikasikan untuk anak ibu sayang, segala suka duka anas bersama ibu ngan papa ada tercatat disini, IsyaAllah ibu akan teruskan catatan ini sampai bila2....selain itu blog ini juga untuk papa mengikuti perkembangan ibu ngan anas...anas sayang.....we love you so much muah!! muah!!

Monday, October 17, 2011

Hikmah.....



biasa dengar orang kata bila kita ditimpa apa2 kesusahan "pasti ada hikmahnya"...dan ibu sangat2 percaya dengan janji Allah setiap apa yang berlaku dalam hidup kita pasti ada hikmahnya...ibu sangat2 percaya..

semalam layan melodi kat TV 3...tengok kisah Azean Irdawati....dulu kan dia kena cancer dan dengarnya dah baik dan sekarang dia sakit lagi...kali ni dia macam lumpuh...tak boleh nak berjalan terpaksa pakai kerusi roda...apa yang ibu nak sentuh kat sini bukan pasal dia sakit tu semua tetapi pasal ungkapan dia......"memang semua yang berlaku ada hikmahnya..........tetapi setakat ni Kak Yan tak nampak apa hikmah dia.....kak yan tak pernah jahat atau busuk hati dengan orang.....bla....bla..."

hikmah Allah nih...bukan kita dapat rasa atau terima sekelip mata...bukan pagi ko sakit petang ko terus dapat hikmahnya.......jangan dipertikaikan dugaan dan ujian yang Allah timpakan kepada kita.........tapi tanya diri kita apa kesalahan dan dosa yang telah kita lakukan pada Dia..........hikmah Allah tu kita tak terjangka....kadang2 tu berbulan2 atau bertahun baru kita terima hikmah Allah tu......tetiba mesti hati kita akan tahu...inilah hikmahnya.......

ada juga yang hikmah yang kita nampak atau terima terus........contohnya nak pergi kerja pastu kereta pancit atau tayar pecah terus...tersadai kejap tepi jalan..punyalah dalam hati nak marah kan...time2 nak pergi kerja ni lah nak pancit semua kan.....tetiba bila kereta dah elok ita lalu tengok ada pokok tumbang betul2 time kereta kita pancit tadi.........baru kita terfikir oooooo ada hikmah jugak kereta aku pancit tadi.......hah macam tu lah....

Dalam kes kak yan tuh.....mungkin sakit yang Allah beri tu boleh buatkan anak2 dia makin rapat sebab sama2 nak jaga kak yan...mungkin kasih sayang kak yan dengan suami makin akrab.....sebab Allah adalah perancang yang terbaik.............dia tahu apa yang baik dan apa yang buruk buat hambanya.....jangan sekali buruk sangka dengan Allah..........

percayalah bila kita ditimpa apa2 ujian atau dugaan bila kita terima dengan redha insyaAllah kita akan lebih kuat.......selalu fikir Allah tidak akan duga hambanya jika kita tidak mampu untuk memikulnya.....dan percayalah pasti ada hikmahnya............PASTI

with love,

2 comments:

Yantie said...

setuju dengan akak..
kite tak patut mempertikaikan apa je ujian yang Allah bagi pada kita..
Allah maha mengetahui..

amieroziana said...

aa yanti kan...selamat berkenalan hehehe