Dedikasi

Anas sayang, blog ni ibu dedikasikan untuk anak ibu sayang, segala suka duka anas bersama ibu ngan papa ada tercatat disini, IsyaAllah ibu akan teruskan catatan ini sampai bila2....selain itu blog ini juga untuk papa mengikuti perkembangan ibu ngan anas...anas sayang.....we love you so much muah!! muah!!
Showing posts with label Anas pandai apa. Show all posts
Showing posts with label Anas pandai apa. Show all posts

Monday, November 16, 2009

tepuk amai-amai.......


awas!!!! sila perlahankan volume pc anda kerana suara penyanyi dalam video ini sangat merdu ya!!!!




tepuk amai-amai
belalang kupu-kupu
duduk ramai-ramai
nanti upah susu

susu lemak manis
santan kelapa muda
anas jangan nangis
ibu buat kerja


rasanya semua ibu2 akan ajar anak2 mereka nyanyi lagu ni kan....

mebi lain bangsa lain lirik dia.........

tidak terkecuali anas juga diajar lagu tepuk amai-amai........

bila ibu nyanyikan lagu ni anas dah pandai tepuk2 tangan....wah!!!!!! ibu sangat teruja......

anas sekarang dah banyak faham apa yang ibu cakap....ini maknanya anak ibu dah makin membesar...........


with love,

Wednesday, May 6, 2009

Anas tengok TV

setiap pagi anas bangun kul 5lbh camtu, so ibu bagi dia susu kenyang2 and ibu bangun untuk mandi and siap2. kalu mood dia ok dia tak nangis tapi kalu dia badmood dia akan menangis...tangisan dia tu ada level tau mengikut dia punya mood la.....

kadang2 dia nangis cam merengek2 jer, and kadang2 dia maraung sekuat hati dia lagi tak nampak muka ibu....so kadang2 ibu mandi pun cepat2....ya la mebi dia rasa tak selesa duk sorang2 kan, anas takut ek


so hari ni ibu letak anas depan tv atas bouncer and anas dengan khusyuknya tengok tv...ibu buka channel 611 astro ceria kebetulan ada cerita cartoon apa ntah...so anas nampaknya tertarik betul ngan cartoon tu....ibu panggil pun wat dek jer..so ibu boleh siap ngan tenang la macam ni

kalau tak ibu keluar jer dari bilik dia menangis...pastu ibu masuk bilik dia diam and senyum2 lagi pastu bila ibu ke bilik sebelah nak iron baju dia nangis balik.....ibu nak kemas baju anas lagi macam2 lagi lah......tapi tengok lah ibu ambik gambar dia pun dia tak tengok ibu pun....



cartoon tu menarik la sebab ada macam2 warnakan. tu la yang dia leka tengok tu......selain tuanas juga boleh belajar kan......walau pun kita rasa dia tak faham tapi untuk ajar budak 4bulan tidak terlalu awal......masa baby lah daya ingatannya kuat, so anas boleh belajar mengenal warna dan bunyi.....


ni ngan flash nampakkan cartoon apa, nanti lah ibu add kan channel cartoon kat astro, so anas boleh tengok banyak cartoon. melalui cartoon jugak budak2 boleh belajar BI so, takder la diorang buta2 jer tengok cartoon kan....

Sunday, April 12, 2009

Cubaan memegang botol sendiri

anas sekarang ni dah macam dah tak ak susu dada dah, mebi susu botol lagi pekat and lagi sedap la kut..... sedih sangat bila ibu nak bagi anas macam terpaksa hisap jer.....pastu hisap kejap jer dah taknak......bila ibu paksa2 anas akan wat perangai atau buat2 tidur camtu........ibu nak anas dapat khasiat dari susu ibu tau......ibu nak anas jadi anak pintar, cergas and sihat.........

so ibu dengan terpaksa la bagi susu botol, mebi anas rasa ibu sedih bagi susu botol kat anas so setiap kali ibu bagi susu botol tangan dia tu sibuk jer......anak ibu kan kecik lagi so ibu boleh tolong pegangkan untuk anas tau.......tapi tengok la tu macam dah besar jer nak pegang sendiri jugak, di tepis2 nya tangan ibu........
sambil menyusu tapi tetap gak posing tu.....eeee macam2 la anak ibu ni, tapi ibu happy sangat tengok perkembangan anak ibu ni tau......control macho la tu ek...........
ha tengok nak posing punya pasal puting susu pun dah terkeluar dari mulut dah.....hehehe tapi tetap gak maintain control macho gitu.......posing tetap posing kan.....

Wednesday, April 8, 2009

3 bulan pertama......apa yang anas pandai......

Senyum....
saat pertama kali ibu tengok anas pandai senyum.......ibu sebak sayang.....terharu dan macam2 perasaan.....tak tau nak cakap macamana....memang sebelum ni selalu tengok anas senyum dalam tidurm tapi tu di kira mengagahkan macam mimpi la...tapi ni betul2 senyum dengan perasaan.........happynya ibu sayang.........

Ketawa.....
amboi sekarang dah pandai ketawa dah.........sampai terdongak2 ya......apa yang gelihati sangat tu........tak tahan tu bangun awal2 pagi pun boleh gelak2 lagi........anak ibu memang periang....dah nama anas p un maksudnya periangkan........ibu nak anas membesar dalam riang dan happy sayang.........kegembiraan anas membuatkan ibu ngan papa bertambah bahagia...........

Merajuk.......
sekarang juga anak ibu dah pandai merajuk dah..............bila ibulambat bagi susu mulala anas merajuk.menangis pun ada irama.......tu yang cute sangat tu......pastu bila ibu bagi tetek anas macam tak nak.......hehehe kelakar la anak ibu pandai merajuk....ikut pangai sapa la ni ek........

Dongak kepala
sekarang anas dah boleh dongak kepala bila ibuletak anas meniarap........bila ibu nak sendawakan anas, anas dah boleh angkat kepala dah........ibu rasa tak lama lagi anas dah nak meniarap dah ni....cepatnya masa berlalu....tapi ibu happy sayang anak ibu membesar mengikut perkembangan bayi secara normal....moga2 anas jadi anak yang cergas dan pintar sayang.....

Tengok TV
Anas dah pandai tengok TV dah.......bila ibu halakan ke TV anas macam seronok jer...tengok TV yang ada gambar warna-warni.......dan anak ibu seolah2 menumpukan perhatian kepada bunyi dari TV itu......ini menunjukkan anak ibu peka pada bunyi..........ib utahu sekarang anas dalam proses pembelajaran so apa yang di dengar dan dilihat akan menjadi satu pelajaran buat dia.......ibu akan pastikan anas akan memdapat didikan yang sempurna sayang...........

Takut.........
bila ibu tinggalkan anas sorang2 time ibu mandi ker, buat apa kerja ker........anas mesti buat bunyi untuk tarik perhatian ibu..........anas macam nak ibu ada jer kat anas......ya la kat rumah tinggal ibu ngan anas jer.......so mungkin anas rasa takut tinggal sorang......even kalu anas tidur pun anas nak duk kat luar ngan ibu.........anas tak suka duk dalam bilik tidur sorang2.......ib uperasan kalu ibu tinggalkan anas kat dalam bilik sorang2, anas tak akan tidur lama.....sekejap jer mesti terjaga and terus anas buat bunyi macam panggil ibu la.........

Menggaru.....
hari tu kan badan anas naik ruam cam merah2 tu......ibu perasan sekarang ni anak ibu dah pandai menggaru dah.......so ibu dah decide tak nak pakaikan anas sarung tangan sebab anas akan garu2 kat muka so muka anak ibu makin merah dan melecet........ya la sarung tangan tu kan kasar.....kesian anak ibu.......

Hisap Jari..........
satu lagi ibu noticed anas dah mula nak hisap jari........kalu pakai sarung tangan habis lencun basah sarung tangan tu anas hisap...kenapa tak cukup ke susu yang ibu bagi sayang.....sampai berbunyi2 anas hisap jari tu......jari yang jadi mangsa ibu jari......tak payah la hisap jari sayang nanti tak macho la lelaki hisap jari......

setakat ni tu jer yang ibu perasan la...nanti kalu ada perkembangan lagi ibu update......